Bolje ponašanje u školi: pomoć učiteljima u kontroli dječje nepažnje i impulzivnosti
Učenici s ADHD-om često se ističu u razredu i teško ostaju koncentrirani na zadatke, a učitelji imaju poteškoća u savladavanju ovih problema. Stručnjaci smatraju kako učitelji trebaju imati širok spektar strategija za pomoć učenicima s ADHD-om, kako bi razred mogli držati pod kontrolom.
1. Recite što mislite
– Učenicima neće biti dovoljno jasno što očekujete od njih ako im kažete da se “ponašaju” ili da “budu dobri”
– Točno objasnite što podrazumijeva dobro ponašanje, npr. “Stanite jedni iza drugih kada čekate u redu za doručak” ili “Na početku sata izvadite knjige i budite tihi”
– Budite sigurni da su shvatili vaša očekivanja, ali i posljedice ako se ne budu toga pridržavali, npr. “Ako budete mirno stajali u redu, dobit ćete 5 minuta odmora prije kraja sata” ili “Ako se budete svađali, nećemo igrati vašu omiljenu igru na kraju sata”
2. Istaknite dobro ponašanje
– Vizualni podsjetnici olakšavaju djeci s ADHD-om pratiti pravila
– Ispišite razredna pravila, npr. “Poštuj druge” ili “Nemoj vikati” na papiru jake boje, te ga objesite na vidljivo mjesto
– Postavite poruke s natpisima kao “Podigni ruku ako želiš nešto reći” na stolove učenika
– Koristite abak kako biste pokazali koliko puta su upadali u riječ – pomaknite zrno svaki puta kada se nisu pridržavali pravila – na taj način će shvatiti koliko se to često događa
3. Uspostavite rutinu
– Neka djeca znaju što se događa u koje doba dana
– Napišite dnevni raspored na ploči, pa obrišite zadatke i obaveze koje ste obavili
– Na vrijeme ih podsjetite na ispite znanja
– Koristite štopericu za lakši prelazak s jedne aktivnosti na drugu, dajući im 2 i 5 minute prije upozorenje, kako bi djeca s ADHD-om mogla na vrijeme završiti s jednom i započeti s drugom aktivnošću
– To daje djeci s ADHD-om osjećaj kontrole nad vremenom
4. Utišajte ometajuće podražaje
– Učinite što možete kako biste utišali ometajuće podražaje izvana
– Posjednite dijete s ADHD-om blizu sebe, a dalje od prozora i vrata
– Okružite ga dobrim učenicima koji mu mogu biti uzor, a udaljite od djece koja bi ga mogla ometati pričom
– Dopustite mu da koristi čepiće za uši dok rješava zadatke ili ispite znanja
– Omogućite isto i ostaloj djeci, kako ne biste nepotrebno isticali samo dijete s ADHD-om
5. Održavajte im pažnju
– Koristite zvonce ili neku udaraljku prije nego zadajete zadatak ili dajete važnu obavijest
– Sačekajte dok svi utihnu, kako biste imali njihovu potpunu pažnju
– Izmijenjujte visinu i glasnoću glasa dok govorite
– Koristite razne predmete i rekvizite dok objašnjavate gradivo, kako biste im što dulje održali pažnju
6. Preusmjerite im pažnju kada je počnu gubiti
– Rečenice poput “Zemlja zove Anu” ili izvođenje pred ploču jer nije pratilo nastavu, neće pomoći djetetu s ADHD-om – samo će ih osramotiti pred drugom djecom, što će pogoršati situaciju
– Umjesto toga, pronađite način na koji ćete im preusmjeriti pažnju – stanite u blizinu njihove klupe, uspostavite kontakt očima ili ih potapšajte po ramenu
– Kako biste im pomogli da budu samopouzdani, pitajte ih pitanja na koje znate da mogu odgovoriti
7. Ponavljajte, ponavljajte, ponavljajte
– Nakon što ste zadali zadatak ili zadaću, pitajte nekoliko učenika da ga ponove, a zatim neka cijeli razred uglas ponovi
– Ovo daje mogućnost djeci s ADHD-om da čuju zadatak, ali i ostaloj djeci da ga bolje zapamte
– Dajte pismene i usmene upute kako ne bi morali sve pamtiti
– Kada su zapisali pismene upute, recite im da podvuku ili obojaju ključne riječi
8. Dajte kratku i iskrenu pohvalu
– Učitelji su često usmjereni na probleme koje imaju djeca s ADHD-om
– Koristite često pozitivnu povratnu informaciju kada su mirni ili prate nastavu
– Budite specifični kada ih pohvaljujete, npr. “Vrlo si pažljiv danas – hvala ti što čekaš na svoj red da nešto kažeš” i nasmiješite se
– No, ne pretjerujte – djeca osjete kada pohvala nije iskrena pa se mogu osjećati uvrijeđeno jer nisu u potpunosti svladali vještinu za koju ih hvalite
9. Naučite kada im je previše
– Djeca s ADHD-om se najčešće neprikladno ponašaju tijekom promjena aktivnosti – na doručku, za vrijeme odmora…
– Kada se struktura u razredu ili raporedu promijeni, kada dobiju lošu ocjenu ili lijekovi prestanu djelovati – dolazi do problema
– Ignorirajte ako tiho priča sam sa sobom, pogotovo ako u isto vrijeme rješava zadatak i miran je
– Naučite ga da osvijesti kako se osjeća kada je došlo do trenutka u kojem gubi kontrolu te kako da reagira u tom trenutku
10. Stvorite prostor za smirenje
– Ponekad su djeca s ADHD-om dekoncentrirana jer ih iritira etiketa na majici ili zvuk pisanja iza njega
– Napravite tiho mjesto u razredu – vreću za sjedenje u kutu učionice, dekicu ili jednostavno iscrtano mjesto na kojem će se moći smiriti
– Odmah im objasnite što tamo mogu raditi – crtati, pisati ili kratko odmoriti
– Za stariju djecu dogovorite da, kada osjete da gube kontrolu, odu porazgovarati s nekim iz stručne službe
11. Potaknite dijete da što dulje sjedi mirno na mjestu
– Budite sigurni da je dijete dobro razumjelo upute prije nego ga pustite da samostalno rješava zadatke
– Dajte im pisane upute ili listu zadataka s koje će moći prekrižiti zadatke i korake koje je prešao ili riješio
– Neka mu je sav pribor pri ruci, kako ne bi imao izgovor za ustajanje s mjesta
– Dogovorite se s drugim djetetom da mu pruži pomoć ako bude potrebno
12. Dopustite učenicima koji teško sjede na mjestu da prošeću
– Kretanje pomaže djeci s ADHD-om da se opuste i ponovno koncentriraju
– Zamolite dijete da obavi neki zadatak – obriše ploču ili posloži knjige na polici
– Dopustite mu da ode popiti vode ili prošeće hodnikom
– Ako vam to zaista smeta, dopustite mu da se igra s nekim malim predmetom u tišini – npr. neka stišće u rukama gumenu lopticu
– Nikada ih nemojte kažnjavati uskraćivanjem odmora – mnoga djeca s ADHD-om još će se teže koncentrirati ako ne budu imali odmor