Učenje je suradnja
Uspjeh u učionici je dvosmjeran. Učenici moraju biti pripremljeni kako bi na nastavi mogli učiti. Ali i učitelji moraju biti pripremljeni. Poznavanje posebnih izazova i poteškoća koje se pojavljuju kod učenika s ADHD-om pomoći će učitelju i učeniku da postanu uspješan tim.
Privucite im pažnju
Ponekad je teško vidjeti jesu li usmjereni na vas. Ne uspostavljaju uvijek kontakt očima, ne sjede uspravno ili uopće ne mogu mirno sjediti, ali to ne znači da vas ne slušaju. Ako niste sigurni, radije pitajte da vam ponove što ste zadnje rekli, umjesto da uzastopno ispitujete slušaju li vas. Ako točno odgovore, znači da vas slušaju. Ako ne znaju što ste zadnje rekli, pokušajte im zadobiti pažnju na neki drugi način kako se to ne bi ponovilo.
Potpuno ih uključite
Učenicima s ADHD-om teško je pasivno učiti dulje vremensko razdoblje. Pokušajte ih što više uključiti i zabaviti zadatkom jer njihov mozak bolje radi tijekom interaktivnog učenja. Što više njihovih osjeta uključite u učenje, više će biti usmjereni na ono što trebaju. Ne govorite im samo što trebaju napraviti nego im i pokažite, a zatim ih zamolite da i oni vama pokažu kako biste vidjeli da su shvatili.
Mogu biti odsutni, ali i nedovoljno odsutni
Ponekad, učenici s ADHD-om ne daju vam dovoljno pažnje jer su odsutni. No, ponekad im je potrebna neka vrsta ometajućih podražaja. Okruženje koje je posve mirno može dovesti do toga da im osjetila pokušavaju pronaći bilo kakvu distrakciju. Ako postoji nešto suptilno što će ih “ometati” -npr. loptica protiv stresa – neće biti odsutni ali neće ni tražiti neku distrakciju oko sebe. Na ovaj način bit će opušteni i pobuđeni.
Potrebna im je stimulacija
Nemojte shvaćati osobno njihovu dosadu. Teško im je motivirati same sebe kako bi napraviti neki zadatak koji im nije jako zanimljiv. Njihov mozak žudi za stimulacijom, pa zato čak i lagana glazba kroz slušalice može zadržati određeni dio mozga okupiranim. Dajte im i poticaje – male nagrade koje ih mogu ohrabriti, ali i koje će im privući pažnju kako bi mogli do kraja izvršiti zadatak.
Potrebno im je kretanje
Nivo pažnje kod učenika s ADHD-om povezan je s njihovom razinom energije. Znaju da je potrebno izvršiti sve zadane zadatke sjedeći mirno u klupi, ali teško im je napraviti išta dok im mozak miruje. Ako se ne mogu pomaknuti dok razmišljaju, teško će napraviti zadano do kraja. Dopustite im da se ustanu, prošeću ili naprave neki drugi zadatak kako bi se odmorili od trenutnog. Ponekad par skokova ili krug oko razreda može potaknuti i stimulirati mozak.
Vodite ih prema učenju
Ono što nauče u školi nije im uvijek jasno i vidljivo. Stoga je potrebno “pokazati” im što su to naučili. Kada je potrebno odgovoriti na pitanje, neka odgovor bude cilj koji žele dostići i na koji će biti ponosni kada točno odgovore. Moraju osjećati kako ih vodite prema nalaženju pravog odgovora.
Nemojte ih sumnjičiti
Ako im govorite kako se ne trude dovoljno ili ne žele surađivati, motivacija im pada, a oni se osjećaju kao osumnjičenici u zatvoru. Kada ih stres preplavi, osjećaju se mentalno i emocionalno “u okovima” osuđivanja – da su trebali nešto znati, ali nisu jer nisu dovoljno pametni. Ako ih sumnjičite pred cijelim razredom, nećete ih motivirati, nego samo smanjiti hrabrost da pokušaju odgovoriti sljedeći put.
Potičite, ne posramljujte
Ponekad učenici s ADHD-om privlače na sebe neželjenu pažnju, kao kada se vrpolje, a to ni ne primjećuju, ili kada gledaju u prazno jer su im misli odlutale. Tada im je potrebno vaše strpljivo poticanje i ohrabrenje, a ne posramljivanje i ismijavanje pred ostatkom razreda. Štoviše, potrebno im je više poticanja nego ostalim učenicima, a obično ga dobivaju manje zbog svojih uobičajenih problema i izazova.
I oni žele isto što i vi – uspjeh
Ne ponašaju se na taj način zato što vas žele naljutiti ili vas ne poštuju. I oni žele uspjeti. Njihov mozak funkcionira na drukčiji način, ali mogu dobro vidjeti kada se ne sviđaju odraslima. Ako vide i osjete da ih volite i poštujete, učinit će sve kako bi više postigli i kako bi se vama više svidjeli.