Pozivamo SVE učitelje da se pridruže Facebook grupi Kolektivni obrazovni sustav i na taj način podrže novi, brži, fleksibilniji sustav obrazovanja! Obrazovanje treba promjenu, a ključnu ulogu u tome imate Vi, učitelji. Bez Vas, reforme obrazovanja neće biti.
Stvaranje novog sustava obrazovanja
Današnji obrazovni sustav treba drastične promjene; spor je, trom, neefikasan, zaostaje za današnjim napretkom svijeta, nemotivirajući je za učenike pa tako i za učitelje. Uz to, ne razvija kritička razmišljanja i kreativnost – karakteristike koje su niti vodilje svijeta u kojem živimo. Trenutni obrazovni sustav nastao je u jednom drugačijem razdoblju, točnije u industrijskom vremenu, kad je svijet bio potpuno drugačije mjesto, kad se učenike pripremalo za rad na trakama i serijsku proizvodnju. Od tada se sustav nije mijenjao. Kako bismo promjenili obrazovanje na bolje, moramo početi razmišljati izvan okvira tog sustava. Ne treba tražiti način kako da unutar sustava poboljšamo isti, već proširiti percepciju i krenuti unaprijeđivati obrazovanje kroz stvaranje potpuno novog sustava obrazovanja.
Iako se ova ideja stvaranja novog obrazovnog sustava čini teško ostvarivom, ona je iznenađujuće jednostavna i lako primjenjiva. Potpuno novi obrazovni sustav već je tu; ostvaruje se kroz ideju kao što je izazov Facebook grupe „30 dana bez domaće zadaće“ koji je zapravo i prvi korak prema kolektivnom obrazovnom sustavu. Koncept koji se krije iza ovog izazova omogućuje brz prodor i primjenu novih ideja u obrazovanju mijenjajući obrazovanje, a sve kroz kolektivnu suradnju učitelja. Takvoj fleksibilnosti bi i trebao težiti obrazovni sustav. Omogućiti učiteljima da konstantno unaprijeđuju sustav kroz eksperimentalnu nastavu jer sustav koji se konstantno ne mijenja, stagnira.
Stvaranje novog obrazovnog sustava ne zahtijeva drastične promjene, drastične rezove, velike prosvjede, ogromna financijska izdavanja. Nije riječ o rušenju trenutnog sustava, već o mirnom prijelazu s trenutnog sustava na novi kolektivni obrazovni sustav. Novi sustav nastaje iz trenutnog sustava i, slikovito rečeno, kao da sa starog i sporog broda prelazimo na novi i brži brod. I jedan i drugi brod u trenutku prelaska postoje i plove zbog čega je taj prijelaz lagan i siguran.
Kolektivni obrazovni sustav (KOS)
Osnova kolektivnog obrazovnog sustava je online povezivanje svih učitelja kako bi svoja iskustva i ideje međusobno prenosili na jednostavan i brz način.
Kako izgleda struktura kolektivnog obrazovnog sustava? Vrlo jednostavno. Vizualni identitet jasno prikazuje njegovu jednostavnu strukturu koja pomalo sliči na sunce.
Kolektivni obrazovni sustav sastoji se od centralne jezgre – SVIH učitelja ove Facebook grupe, kojoj je cilj okupiti SVE učitelje. Unutar grupe održava se kolektivna rasprava o svim aktualnostima vezanima uz obrazovanje. Grupa služi za generiranje novih ideja i inovativnih načina rada u nastavi.
Manji vanjski krugovi prezentiraju grupe raznih izazova stvorenih od strane učitelja „iz prvih redova“ (oni koji primjenjuju nove metode i utiru put ostalim učiteljima). Primjer takve grupe je izazov „30 dana bez domaće zadaće“; jedan učitelj želi isprobati neku ideju, stvori grupu pod nazivom te ideje i pozove ostale učitelje iz centralne grupe da se pridruže novom izazovu. Zainteresirani učitelji pridruže se toj novonastaloj grupi i kolektivno primjenjuju i razrađuju ideju u takozvanim „eksperimentalnim učionicama“ kroz izmjenu iskustava, međusobno se nadopunjujući u provođenju te ideje. Ovakav način suradnje ne ostavlja učitelja samog u svom radu, već ga ohrabruje i povezuje s ostalim učiteljima istomišljenicima. Rezultati njihovog rada formiraju se u obliku smjernica koje se predstave u glavnu centralnu grupu svih učitelja. Takve smjernice omogućuju učiteljima koji nisu bili u tom izazovu, da na siguran i provjeren način primijene novu metodu u svom radu. Na ovaj način novostečena se iskustva i primjeri dobre prakse šire te se mijenja obrazovni sustav.
Ovakav obrazovni sustav ima izrazito snažan i brz utjecaj na razvoj obrazovanja. Izazovi su ti koji konstantno mijenjaju i unaprijeđuju obrazovanje. Njegova jednostavna struktura, koja kolektivno povezuje sve učitelje, zapravo je poput samoodrživog organizma koji konstantno evoluira. Iz mjeseca u mjesec sustav se unaprijeđuje i mijenja te bi u dvije godine ovakve strukture obrazovanja napredak bio vidljiviji i konkretniji nego u 10 godina trenutnog sustava obrazovanja.
Ljepota jednostavnosti KOS-a je ta što isti ne zahtijeva nikakve drastične promjene niti velika financijska izdavanja. Nikakve prosvjede. Nikakva odobrenja nadležnih tijela; neovisan je o politici. U kolektivnom obrazovnom sustavu nisu potrebni niti funkcija ministra niti nadležna tijela. Učitelji su ti koji kreiraju cijeli sustav i hijerarhijski su na samom vrhu. Učitelji su ti koji imaju moć. Nitko drugi.
Zašto kolektivni obrazovni sustav na Facebooku?
Ideja je približiti KOS učiteljima tamo gdje se većina njih već nalazi. Facebook je glavna svjetska društvena mreža što ga čini idealnom platformom za umrežavanje učitelja koja omogućava jednostavniji i direktniji angažman od strane učitelja. Kad bi se sustav radio na jednoj zasebnoj platformi za koju malo učitelja zna, korištenje takve platforme bi zahtjevalo više napora za angažiranje učitelja u kolektivnoj raspravi što bi rezultiralo manjkom aktivnosti, diskusija i promjena. Ako želimo promjene u obrazovanju, strukturu sustava treba prilagoditi prirodi čovjeka; što jednostavnije, to efektnije. Međutim, ukoliko se pokaže potreba, drugačija platforma kasnije može biti opcija.