Preuzmite kontrolu nad vlastitim životom – 1. dio: kod kuće
Pripremila: Martina Šibalić
Prva stanica prema ostvarenju ciljeva je uvođenje reda u život. Zašto se ne rješavamo nereda u kući, na poslu i u odnosima? Gubite stvari, propuštate sastanke i živite u neredu? Postoje li trikovi koji će nam pomoći da pobijedimo ove probleme?
- Pripremite se večer prije.
Ako niste jutarnji tip osobe, pripremite odjeću za sutrašnji dan večer prije. Također, na jedno mjesto stavite i stvari koje će vam biti potrebne – dokumenti, laptop i sl. Uvijek ih ostavljajte na vidljivom mjestu blizu izlaznih vrata, gdje ih nećete zaboraviti. Za one koji žele više: Pokušajte organizirati ormar na način da na svaku vješalicu stavite već pripremljenu kombinaciju odjeće koju ćete nositi zajedno (hlače, košulja i sako/haljina i vesta…). Na taj način imate već pripremljene kombinacije i ne morate gubiti dragocjeno vrijeme prije posla. - Napravite posebno mjesto kod izlaznih vrata na kojem ćete ostavljati stvari koje morate uzeti prije izlaska.
Ako vam se događa da ključeve svaki put prije izlaska tražite po cijelom stanu, onda ih zajedno s ostalim stvarima koje će vam zatrebati ostavite na tom mjestu. Osvijestite tu radnju – ostavljanje stvari na određeno mjesto – a zatim ju i naučite. - Poštu razvrstajte svaki dan.
Radite to iznad koša za smeće. Reklame ili poštu koja vam ne treba odmah bacite u smeće. Na taj način neće vam se dogoditi da ostane na stolu i stvara nered. Ostalu poštu, ali i dokumente s posla, iz škole, od doktora…razvrstajte u dvije grupe: “Odmah riješiti” i “Riješiti ovaj tjedan/mjesec”. Papire iz prve grupe upisati i na listu obaveza. - Kontrolirajte svoj ormar.
Pokušajte za svaki novi odjevni predmet izbaciti neki stari. Ako ne znate što biste mogli izbaciti, pokušajte ovaj način: sve vješalice okrenite na istu stranu. Kada uzmete neki od predmeta i vratite kasnije na vješalicu, okrenite ju na suprotnu stranu. Nakon 5-6 mjeseci (ovisno o veličini ormara) pogledajte u vješalice. Ima li još koja okrenuta na istu stranu kao na početku? To je odjeća koju ne nosite više i možete ju slobodno izbaciti. - Dostupnost – brzo i lako.
Stvari koje koristite zajedno držite u blizini jedno drugoga. Npr. dasku za rezanje držite u blizini noževa – to će vas poštedjeti hodanja ovamo-onamo po kuhinji i stanu. Također, stvari koje često koristite držite na lako dostupnom mjestu. - Ostali ste bez lijekova?
Kada vidite da vam je zaliha lijekova pri kraju, okrenite bočicu kako bi vas to podsjetilo da odete po recept ili u ljekarnu. Kada uzmete lijekove zapišite si u rokovnik ili u mobitel podsjetnik za ponovni odlazak liječniku – neka bude barem tjedan dana prije nego što ćete potrošiti sve lijekove. - Napravite reda među stvarima.
Na sve kutije koje držite u garaži, tavanu ili podrumu stavite oznake kako biste znali što je unutra. Napišite popis stvari koji je u kutiji, a kada stvari budete vadili ili dodavali nove – isto učinite i s popisom. Držite slične stvari na istom mjestu – alat, predmete iz kuhinje, igračke… - Raskrčite stan.
Uz pomoć prijatelja ili člana obitelji riješite se svih nepotrebnih stvari u kući. Nekoliko puta godišnje razvrstajte stvari u grupe: “baciti”, “donirati” i “provjeriti”. Odmah bacite stvari s prve hrpe – prije nego se stignete predomisliti. Stvari s druge hrpe stavite u vreće i odvezite do najbližeg mjesta gdje se skupljaju stvari za donacije. Treću grupu spremite u kutiju na koju ćete napisati datum 3 mjeseca od toga dana. Nakon isteka vremena, pregledajte kutiju i vidite postoji li nešto što bi se moglo izbaciti ili donirati. Ono što ostane u kutiji, ostavite i opet napišite datum 3 mjeseca od toga dana, kada ćete ju opet pregledati. - Ne skupljate časopise koje ne stižete pročitati.
Ako vam je stigao novi broj časopisa, a stari još niste stigli pročitati, stavite prošli broj u malu košaru. Kada se košara napuni, prelistajte časopise, pročitajte što vas zanima, a zatim ih bacite (ili donirajte bolnici i sl.). Ako vam se ovo događa iz mjeseca u mjesec, otkažite pretplatu časopisa.
Preuzmite kontrolu nad vlastitim životom – 2. dio: na poslu
Pripremila: Martina Šibalić
Prva stanica prema ostvarenju ciljeva je uvođenje reda u život. Zašto se ne rješavamo nereda u kući, na poslu i u odnosima? Gubite stvari, propuštate sastanke i živite u neredu? Postoje li trikovi koji će nam pomoći da pobijedimo ove probleme?
- Osvijestite što točno zaboravljate.
Ako zaboravljate imena poslovnih suradnika i vrijeme sastanaka, dogovarajte ih samo onda kada uza se imate rokovnik ili kalendar u koji upisujete obaveze. Odmah upišite vrijeme, mjesto i ime osobe s kojom se nalazite. - Izaberite manji radni stol.
Često imamo naviku zatrpavati svako slobodno mjesto na stolu s papirima. Napravite jednostavnu stvar – uzmite manji stol. Imat ćete manje slobodnog mjesta na kojem ćete moći gomilati nepotrebne stvari te ćete ih biti prisiljeni odmah spremiti na predviđeno mjesto. - Napravite više podsjetnika.
Važni sastanak nećete propustiti ako vrijeme i mjesto zapišete na ljepljivi papirić i zalijepite ga na vidljivo mjesto, stavite alarm na računalo i mobitel ili zamolite pouzdanu osobu da vas podsjeti. Ako ćete zaboraviti na jedan podsjetnik, na tri sigurno nećete J - Iskoristite mogućnosti pametnih telefona i interneta.
Umjesto rokovnika pokušajte informacije zapisivati u mobitel. Brojeve telefona, promjene u vremenu ili mjestu sastanka i slično unesite u mobitel, umjesto da ih zapisujete na papiriće koje ćete vrlo lako izgubiti. Na ovaj način sve informacije imate na jednom mjestu. Ne zaboravite sinkronizirati mobitel s računalom, u slučaju da dođe do kvara na mobitelu ili da ga izgubite. I pomislite samo koliko vremena možete uštedjeti ako prijeđete na internet bankarstvo! - Zapišite i zaboravite.
Teško je pamtiti sve informacije koje su nam potrebne i koje primamo tijekom dana. Zato nosite sa sobom malu bilježnicu u koju ćete moći zapisati ideje koje su vam pale na pamet, obaveze kojih ste se sjetili u tom trenutku ili neku stvar koju morate kupiti. Bit će zapisane, a vi se nećete morati truditi pamtiti svu tu gomilu informacija. Pokušajte stavljati i datume, kako bi se kasnije lakše snašli. - Pomozite si aplikacijama i programima.
Koristite Microsoft Outlook ili Google Calendar u koji ćete upisivati zadatke u obaveze. Postavite alarme ili iskoristite mogućnost da vam program pošalje email ili poruku s podsjetnikom na željenu stvar. - Prestanite kasniti.
Kada se spremate na zakazani dogovor, ne razmišljajte o vremenu kada se trebate naći, nego o vremenu kada morate krenuti kako biste bili tamo na vrijeme. Ako imate sastanak u 14.15, recite si par puta kako morate krenuti u 13.45 – fokusirajte se na vrijeme polaska. - Koristite samoljepljive papiriće kako biste znali gdje ste stali s poslom ako vas nešto prekine.
Osobe s ADHD-om često imaju problema sjetiti se gdje su stale ako ih nešto prekine. Npr. ako čitate knjigu i zazvoni vam mobitel, zalijepite papirić na stranu gdje ste stali i tako ćete znati čim ste se bavili i gdje ste stali prije nego je telefon zazvonio.
Preuzmite kontrolu nad vlastitim životom – 3. dio: osobni rast
Pripremila: Martina Šibalić
Prva stanica prema ostvarenju ciljeva je uvođenje reda u život. Zašto se ne rješavamo nereda u kući, na poslu i u odnosima? Gubite stvari, propuštate sastanke i živite u neredu? Postoje li trikovi koji će nam pomoći da pobijedimo ove probleme?
- Kupujte stvari koje su dobro vidljive i u boji.
Izbjegavajte kupovanje novčanika, rokovnika, kišobrana, privjesaka za ključeve i sličnih stvari u crnoj boji. Predmete tamne boje lako je previdjeti i izgubiti. Pokušajte s crvenim novčanikom, narančastim rokovnikom i zelenom maskom za mobitel. - Smanjite torbu.
Često nosimo puno više stvari nego što nam treba, što nam stvara nered u torbama i otežava pronalaženje stvari onda kad ih trebamo. Pokušajte sa manjom torbom. Bit ćete prisiljeni nositi manje stvari – potrebnih stvari! Vidjet ćete da ne morate nositi sa sobom sve stvari za koje inače mislite kako bi vam mogle zatrebati. - Rješavanje problema.
Mentalne mape mogu napraviti reda u našem umu. Pomažu nam u donošenju odluka, rješavanju problema, započinjanju rada ili pisanju projekata. Npr. nacrtajte krugove i u svaki upišite par riječi koje predstavljaju neku od ideja koju imate. Crtama spojite krugove koji sadrže povezane ideje. Za one koji ne razmišljaju linearno, ovo je tehnika koja stvarno može pomoći. - Zapišite teške odluke.
Ako imate problema s donošenjem odluka, probajte s njihovim zapisivanjem. Na papir zapišite problem, a zatim ispod napravite tri kolone: razlozi za, razlozi protiv i kreativne ideje. Sami ili s partnerom pokušajte naći i zapisati što više razloga. Na ovaj ćete način organizirati svoje misli i povećati vjerojatnost donošenja dobre odluke. - Postavite si vremensku granicu za donošenje odluka.
Osobe s ADHD-om često provode dane pokušavajući donijeti odluku koji bi netko drugi donio u par minuta. Postavite si vremenski ili financijski limit. Ako pokušavate odlučiti u koje ljetovalište otići, postavite si rok do kada ćete donijeti odluku. Ako kupujete novo računalo, postavite si novčanu granicu do koje ste spremni platiti računalo i ignorirajte sve opcije koje su skuplje od vaše granice. Izaberite koji je faktor najbitniji za odluku koju trebate donijeti – cijena, praktičnost ili nešto drugo. I držite se tog faktora! - Nemojte uzimati previše obaveza.
Za svaku novu obvezu koju uzmete na sebe, odbacite jednu staru. Ako se priključite skupini koja prikuplja novac za pučku kuhinju, odustanite od skupine roditelja u školi vašeg djeteta koja se bavi izradom ukrasa za školsku priredbu. - Držite svoju listu obaveza kratkom.
Koristite velika slova i upišite najviše 5 obaveza na papir. Na drugu stranu napišite obaveze koje su manje važne i manje hitne. Kada završite s prednjom stranom, riješite obaveze s poleđine, a zatim uzmite novi papir. Ovako ćete se osjećati zadovoljniji postignutim, manje frustrirani i lakše ćete upravljati svojim vremenom. - Borite se protiv hiperfokusa (onoga koji nije produktivan).
Ako gubite par sati dnevno na ebay-u ili youtube-u, stavite alarme koji će vas podsjetiti da morate izvršiti svoje obaveze ili zamolite nekog od ukućana da vas potakne na to. - Napravite svaku minutu korisnom.
Nemojte čekati da imate puno slobodnog vremena kako biste pospremili stan, sredili nered i riješili obaveze. U jednoj minuti možete pregledati poštu ili zaliti cvijeće. U 5 minuta možete isprazniti perilicu suđa ili napisati email. Dok čekate da perilica rublja završi s radom, izglačajte par odjevnih komada ili složite na hrpu odjeću koju trebate odnijeti na kemijsko čišćenje. - Ispraznite novčanik i džepove.
Izvadite sve papire, račune i izvode s bankomata. Ako račune čuvate, spremite ih na predviđeno mjesto, a ostatak bacite. Ako imate puno kovanica, ostavite ih svaki put u staklenci. Na kraju mjeseca imat ćete 50-ak kuna viška – nagradu što su vam novčanik i džepovi bili uredni!