Kako omogućiti tretmane djeci s ADHD-om tokom ljetnih praznika i u sredini koja nema ustanove koje pružaju isto? 

Kako omogućiti tretmane djeci s ADHD-om tokom ljetnih praznika i u sredini koja nema ustanove koje pružaju isto? 

Školska godina 2019./2020. bila je izazovna godina za roditelje, djecu i sve pojedince uključene u odgoj i obrazovanje djece. Svi su se suočavali s osobnim i kolektivnim stresom i okolnostima, a posebno izazovno je bilo za obitelji s djecom s ADHD-om. 

I u normalnim okolnostima, djeca s ADHD-om trebaju posebne metode rada i odgoja, ali i tretmane koji im pomažu u razvoju kognitivnih sposobnosti poput samokontrole i fokusa. U stresnim situacijama poput potresa i pandemije COVID-19, ta potreba postaje još izraženija, no i manje dostupna. 

Također, iako se svi želimo odmoriti od ove godine, ne smijemo zanemariti da nova školska godina počinje za manje od dva mjeseca, i kako bismo osigurali manje stresa prilikom početka nove godine, mudrije je i tokom ljeta pružati potporu djeci s ADHD-om. 

Jednako tako, udruga Buđenje je na temelju korisnika udruge zaključila kako najviše problema imaju obitelji koje žive izvan većih gradova Hrvatske. U mnogim županijama, gradovima i mjestima mogućnosti tretmana i terapija niti ne postoje. 

Stoga, kako pružiti podršku djeci s ADHD-om tijekom ljeta, ali i tijekom godine u sredini gdje nema ustanova koje imaju osigurane takve tretmane i način rada? 

  1. Organizirati obiteljsku svakodnevicu na način na koji odgovara djeci s ADHD-om

Organiziranje svakodnevice na taj način ne znači da će dijete s ADHD-om postati “šef”, već da će obitelj naučiti komunicirati i predstaviti pravila i funkcioniranje obitelji na način na koji djeca to mogu shvatiti. 

Što to znači? Balans rutine i improvizacije. 

Iako djeca s ADHD-om ne vole “dosadne” radnje koje se ponavljaju, glavna pravila trebaju uvijek i u svakoj situaciji biti i ostati ista. Da bi se to ostvarilo, svaka obitelj treba napraviti popis od tri do pet “glavnih pravila” koja će uvijek vrijediti. Jedan od primjera takvih pravila je skidanje obuće kada se ulazi u obiteljski dom. Većina djece s ADHD-om nemaju problema s tim pravilom (iako ćete ih nekada morati podsjetiti na to, ali nakon što ih podsjetite, uglavnom se vrate i skinu obuću) – zašto poštuju to pravilo, dok su druga pravila borba? Zato što je to pravilo koje postoji doslovno od trenutka kada je dijete prohodalo, i nikada se ne mijenja. Izuzetno je bitno da roditelji ili skrbnici u provođenju ostalih obiteljskih pravila imaju kontinuitet, te da djetetu objasne zašto su prekršili pravilo. Npr. roditelj često odredi pravilo “nema igranja igrica duže od dva h dnevno”, ali onda se dogodi situacija u kojoj roditelj jednostavno treba tih ekstra pola sata i pusti dijete da igra pola sata duže. No, onda u toj istoj situaciji kada dijete “žica” tih ekstra pola sata, ili ne želi ugasiti igricu, roditelj ne razumije zašto sada dijete ne želi poslušati. Kod djece s ADHD-om uzročno-posljedična veza je ovako ionako nešto na čemu se treba raditi, stoga su oni još zbunjeniji ukoliko postoji neko pravilo koje se nekada mora poštivati, a nekada ne. Naravno da ćete imati drugačiju dinamiku preko ljeta, ili na godišnjem odmoru, ali – onda se to jasno i glasno djetetu mora objasniti – zašto je dinamika drugačija, koliko dugo će biti drugačija i kada će se promijeniti. 

2. Pripreme na promjenu

Pripreme na promjenu nadovezuju se na prvu stavku. Iako djeca s ADHD-om vole promjene, oni te promjene vole kroz igru, ili obavljanje rutinskih radnji koje su im dosadne. Ne vole promjene u ustrojstvu i načinu i organiziranju svakodnevice. Stoga svaki roditelj može olakšati te promjene, i sebi i djetetu, pravovremenim pričanjem o promjeni koja će uslijediti. O novoj školskoj godini i svim promjenama koje ona donosi sa sobom treba početi pričati najkasnije tri tjedna prije početka školske godine. Taj razgovor treba biti ravnopravan i uključiti dijete; kroz pitanja:

Što misliš kako ćeš se osjećati kada ćeš morati učiti nešto novo?

Kako ćeš se osjećati kada ćeš opet morati sjediti u školi po 6/8 sati?

Što te veseli kod početka nove godine?

Što te plaši? 

Kako bi ti htio da izgleda nova godina?

Kako ćeš olakšati sam sebi kada primjetiš da ne možeš više mirno sjediti?

Kako ćeš reagirati ukoliko ne stigneš sve prepisati s ploče, ili “odlutaš” dok učitelj nešto govori pa ne stigneš zapisati?

Također, bilo bi dobro da dijete počnete pripremati i na nastavak epidemioloških mjera vezano uz COVID-19 tako da dijete točno zna što ga očekuje – nošenje maski od strane odgajatelja, učitelja i profesora, socijalna distanca od dva metra, i tako dalje. 

Ove i slične razgovore treba voditi u opuštenoj, neformalnoj atmosferi. Dijete možda neće odmah odgovoriti na svako pitanje, i to je u redu. Možete ponuditi svoje odgovore, i otvoreno izraziti svoje brige oko početka godine. Razgovor možete ponavljati dva, do tri puta tjedno, ili jednom tjedno, ovisno o obiteljskoj dinamici. Polako, strpljivo i s razumijevanjem djetetovih potreba. 

3. Osiguravanje tretmana koje možete pružiti djeci 

Postoje tretmani koje vi zaista možete provoditi i preko ljeta i online, ili tokom školske godine čak i ako živite u okolini koja nema takve ustanove. Primjeri takvih tretmana su:

a) Najam Play Attention uređaja

Play Attention tretmane možete jako jednostavno i lako provoditi u obiteljskom domu na način koji vama i djetetu najviše odgovara. Uređaj se može iznajmiti kroz udrugu Buđenje, a udruga osigurava i edukaciju kako provoditi tretmane, te pruža podršku tokom cijelog perioda najma i skupa s vama radi na uspješnom provođenju tretmana. 

Zbog posebnih okolnosti koje mnoge obitelji u sredinama gdje nema ustanova za takve tretmane prolaze, udruga je osigurala uređaje isključivo za slanje obiteljima u takvim sredinama. Također, zbog okolnosti s COVID-19, stresom i neizvjesnošću kroz koje prolazimo, udruga je osigurala popust za najam uređaja kroz cijelo ljeto, i početak školske godine. Više o tretmanima Play Attention-a možete pročitati ovdje http://budenje.hr/play-attention-sustav-ucenja/

b) Online terapijsko učenje

Terapijsko učenje polako, ali sigurno postaje sve popularnije i češće u Hrvatskoj. Dobra stvar kod terapijskog učenja je ta što ga možete provoditi online, te djeca s ADHD-om jako dobro reagiraju na njega. Za terapijsko učenje preporučamo ustanovu Centar. koji možete kontaktirati na broj 095 8291815. Ukoliko vam ta ustanova ne odgovara, možete potražiti edukacijskog rehabilitatora koji provodi terapijsko učenje. Cijena terapijskog učenja ovisi o terapeutu, no uglavnom se kreće od 100 do 250kn. 

  1. Prihvaćanje djetetovog ADHD-a

Iako se u trenutnoj strukturi društva, ADHD često promatra kao prepreka i teškoća, ADHD je neurorazličitost koja ima svojih velikih prednosti. Da bi se te poteškoće usmjerile u pozitivno, za početak je potrebno prihvatiti i te poteškoće. Mnogi roditelji nesvjesno imaju problema upravo s ovom stavkom. Ljetni praznici su idealan trenutak za “dopuštanje” ADHD-u unutar djece da se pokaže u svojoj cijeloj punini. To ne znači da ćete prestati očekivati da dijete slijedi glavna obiteljska pravila, ali znači da ćete djetetu omogućiti prostora za slobodnu igru i za aktivnosti za koje jednostavno nema vremena tokom rutine koju zahtijeva početak školske godine. Omogućite djetetu par sati u danu gdje neće biti stimulirano igricama ili tehnologijom, ali će mu biti dopuštena sloboda da radi npr.utvrde od jastuka, stolaca, namještaja, eksperimente ili promjenu aktivnosti svakih 10minuta, ili koji već je djetetov prirodni interval promjene, tj. dužine fokusa. 

Također, roditelj treba realno znati, prihvatiti i osvijestiti što može očekivati od svog djeteta s ADHD-om. Većina sukoba i stresa nastaje upravo zato jer roditelj (iz najbolje namjere) ima očekivanja od djeteta koje dijete jednostavno ne može ispuniti razvojno – niti fizički niti emocionalno. Ukoliko roditelj promatra prirodni razvoj djece, vrlo brzo će uočiti trenutke kada dijete pokaže da je spremno za taj sljedeći korak. 

  1. Rad na sebi

Dijete s ADHD-om, nažalost ili na sreću, od roditelja zahtjeva drugačije vještine od onih koje trebaju imati roditelji djece s urednim razvojnim tijekom. To znači da, osim fokusa na djetetu, roditelj treba imati i fokus na sebi – istraživati metode i tehnike najpogodnije za svako individualno dijete, ali raditi i na prihvaćanju djeteta takvog kakvo jest. Također, roditelji često koriste obrasce odgoja koje su oni imali u mladosti. Takav pristup gotovo nikada ne daje očekivani rezultat, te roditelj to treba osvijestiti i promijeniti. 

Ukoliko imate još kakvih pitanja, prijedloga i sugestija, kontaktirajte nas putem e-mail adrese budenje@gmail.com , putem naše Facebook stranice ili na broj telefona 095 829 1815. Također, u Facebook grupi Hiperaktivni sanjari možete razmijeniti svoje mišljenje, ideje i metode koje djeluju u vašoj obitelji s drugim roditeljima, odgajateljima, učiteljima i stručnim suradnicima. Grupa je sjajno mjesto za dobiti podršku i inspiraciju što i kako dalje u određenim situacijama. Kao što djeci treba podrška, ta podrška treba i roditeljima, te ju svaki roditelj treba tražiti i iskoristiti tamo gdje ju može dobiti. 

Ugodni praznici i veliki pozdravi iz udruge Buđenje svoj djeci i obiteljima 🙂