Podrška djeci s ADHD-om i obitelji za vrijeme COVID 19 izvanredne situacije

Korona virus i metode za suzbijanje pandemije utječu na naše živote u cijelosti – od posla, škole pa do dnevne rutine. Osim što utječu na odrasle osobe, utječu i na djecu, a posebice djecu s ADHD-om. 

Glavno pitanje je kako organizirati dan za dijete s ADHD-om? Kako organizirati dan koji uključuje izvršavanje svakodnevnih obveza tipa škola i zajedničkih obiteljskih aktivnosti bez povećanog stresa? 

Ovo su neki od savjeta koji vam pri tome mogu pomoći. 

1. Kreiranje dnevnog plana i podjela dana na “blokove”

Iako se na prvu čini suprotno, djeca s ADHD-om vole rutinu, vole znati što očekivati, kada što izvršavati i koje aktivnosti slijede. Stoga, napravite općeniti dnevni plan. Ovaj plan treba sadržavati dogovore tipa u kojem dijelu dana se radi koja aktivnosti. Npr. (ovisno o razredu koje dijete pohađa) vrijeme buđenja, jutarnja rutina, praćenje nastave, kuhanje ručka, pospremanje životnog prostora, vrijeme za korištenje tehnologije, gledanje filmova, crtića itd, slobodno vrijeme unutar kojeg dijete samo odlučuje što će raditi (pripazite na balans vremena za korištenje tehnologije i slobodnog vremena jer će većina djece i u slobodnom vremenu izabrati upravo tu aktivnost), vrijeme unutar kojeg tehnologija nije dozvoljena, izvršavanje individualnih obveza koje djeca mogu imati (tipa hranjenje ljubimca i sl) i vrijeme spavanja. Nakon kreiranja ovog dnevnog plana, objesite ga na vidljivo mjesto unutar vašeg prostora i podsjećajte dijete na njegovo postojanje. Pro tip: ukoliko dijete zna pisati, neka upravo ono bude zapisničar. 

2. Surađivanje s djetetom

Neka dijete ravnopravno sudjeluje u kreiranju ovog dnevnog plana. Pitajte kako ono želi organizirati svoje aktivnosti i obveze (poštujući fiksne obveze tipa praćenje nastave koje se ne mogu birati). Djeca s ADHD-om češće će slijediti pravila ukoliko su i sami sudjelovali u njihovom kreiranju. 

Također, odvojite dovoljno vremena za kreiranje ovog plana jer će upravo on biti baza za dalje. Iako se često smatra suprotno, djeca s ADHD-om vole logiku i logične stvari, te vole slijediti tu logiku, kada je razumiju. Stoga će vam možda za objašnjavanje određenog, na prvi pogled, jednostavnog pravila, trebati i 40minuta, no kada dijete uvidi tu logiku, ili pristane na to pravilo – to je baza na kojoj onda možete uvesti sustav nagrada, i/ili posljedica.  

3. Fleksibilnost 

Rutina je nešto s čime djeca (a često i odrasli) s ADHD-om imaju najviše problema. Stoga uvedite fleksibilnost unutar gore postavljenog dnevnog plana. Ovo je izvrsna prilika za otkrivanje:

  1. kako djetetu najviše odgovara sjediti dok sluša nastavu, dali mu više odgovara malo sjediti, malo stajati. Također, ukoliko ste u mogućnosti, prostorno organizirajte povišeni stol na kojem dijete može pisati dok stoji, i da se može “premještati” – malo sjediti, malo stajati, malo šetati itd, 
  2. dali mu odgovara u isto vrijeme imati neku igračku u ruci (i koju),
  3. dali mu odgovara slušati nastavu u tišini, ili voli tihu glazbu u pozadini
  4. dali ga ostali ukućani (posebice braća i sestre) dekoncentriraju za vrijeme praćenja nastave i kako se aktivnosti ostalih ukućana mogu organizirati da se smanji taj “negativni” utjecaj. 

Ovakva fleksibilnost treba se primijeniti i na pisanje domaće zadaće i ostalih školskih aktivnosti. Razgovarajte s djetetom, i neka dijete samo proba procijeniti koliko može biti fokusirano prije nego što mu zatreba pauza, te probajte domaću zadaću tako podijeliti. Neka dijete prvotno postavi samo sebi ta pravila – lagano ih kasnije promijenite ukoliko zaključite da ne funkcioniraju. Domaću zadaću podijelite prema tome. Dio odmah nakon nastave, dio poslijepodne, dio ujutro prije nastave – ovisno o uzrastu djeteta i rasporedu emitiranja nastave. 

4. Tretmani i terapija

Iako smo pod specifičnim okolnostima, probajte zadržati i/ili organizirati tretmane i treninge kognitivnih sposobnosti koje pomažu djeci s ADHD-om da se nose sa svakodnevicom. Jedan od trenutno efikasnih i praktičnih načina pružanja podrške djeci s ADHD-om je provođenje Play Attention tretmana. Velika prednost ove vrste tretmana u trenutnoj situaciji izolacije je ta što Play Attention uređaj možete beskontaktno iznajmiti te tretmane provoditi unutar vlastitog doma. Također, tokom najma uređaja, na raspolaganju vam stoji tim certificiranih i obučenih trenera za ovaj oblik pomoći koji možete kontaktirati putem telefona ili nekog od online alata. Jednako tako, ovo je sjajna prilika za uvođenje tjednih vježbi samopouzdanja i samoprihvaćanja. Ukoliko je vaše dijete do sada redovito posjećivalo psihologa ili terapijskog učitelja, pokušajte dogovoriti nastavak terapije preko nekog od online alata. Kontaktirajte udruge koje se bave ovom tematikom te tražite dodatne savjete i podršku koju mogu pružiti pod ovakvim okolnostima. 

5. Dodatne obveze 

Smislite dodatne obveze za dijete, zbog specifičnih okolnosti. Napravite listu dodatnih aktivnosti za svakog člana kućanstva, i neka svaki član izabere koju dodatnu aktivnost želi izvršavati. To mogu biti obveze tipa:

  • osmišljanje obiteljskog jelovnika za sljedeća dva dan, pa čak i kuhanje za cijelu obitelj, uz vas kao “pomoćnog kuhara”, 
  • praćenje dali svi članovi kućanstva peru ruke nakon što uđu u stan
  • dezinficiranje svih površina svaka 4 dana
  • praćenje izvršavanja plana od strane ostalih ukućana itd

Možda ćete ih prvih nekoliko dana morati podsjećati na njihove “dužnosti”, no ubrzo ćete primjetiti kako vaše dijete brzinom munje i to svaki puta bez greške primjeti dali je netko od ukućana ušao u stan, a da nije, npr. oprao ruke. Djeca s ADHD-om vole osjećati “višu svrhu”, i vole aktivnosti povezati sa “višim smislom”, tj. “raditi” kroz osjećaje. Povežite svaku aktivnost s razlogom zašto se ona radi, te objasnite zašto je ona bitna, i zašto su upravo oni prave osobe za njihovo izvršavanje. 

6. Revizija plana

Svakih 5 dana, ponovno se okupite i pričajte u kojoj mjeri osmišljeni plan funkcionira ili ne funkcionira. Omogućite ravnopravno sudjelovanje djeteta, i probajte njihove ideje, kritike i osjećaje promatrati jednako bitnima i stvarnima, a ne kao “zablude”, ili priliku za klasične metode odgoja. Promijenite ono što ne odgovara, i isprobajte narednih 5 dana. 

7. Nagrade

Nagrade, nagrade, nagrade…Iako većina djece s ADHD-om uglavnom ne reagira na tipične nagrade, motivacija je svakako bitna kod održavanja discipline i izvršavanja obveza. Svako dijete je individualno, i kod djece s ADHD-om morate “zagrebati” dublje kako biste otkrili što ih motivira. Klasične nagrade mogu biti više vremena za igranje igrica i sl, no i to može biti kratkotrajnog uspjeha, tj. nakon nekog vremena postaje nedovoljna motivacija te vi završite s djetetom koje ne izvršava obveze, a svejedno traži ekstra vrijeme za igrice ili nešto drugo. Stoga je bitnije posvetiti malo više vremena da se otkrije što je to točno što bi dijete motiviralo da dugoročno prihvati određenu obvezu.Također, prihvatite neprestano ponavljanje i podsjećanje, bolje i lošije dane. 

8. Fleksibilnost 

Evo nas opet na fleksibilnosti, no ovaj puta kroz kreativnost. Ono dobro u ovoj situaciji je da trenutno ne moramo trčati s posla po dijete u školu, pa jedna izvanškolska aktivnost, pa druga pa treća, pa brzo pisanje domaće zadaće, pa brzo kuhanje, pospremanje i priprema za sljedeći radni dan. To nam dopušta da i u većoj mjeri istražimo, tj. dopustimo djetetovoj kreativnosti da izađe na površinu. Dijete želi jesti večeru u kadi? Može. Želi napraviti utvrdu od svih postojećih jastuka, deka, stolaca, kreveta i sl? Može. Pospremiti ćete sutra. Ovako ionako vam nitko ne može doći u goste, a vi vjerojatno ne idete na posao. Neka većina ideja, uz izvršavanje i pridržavanje gore dogovorenog plana bude upravo – može. Sve što inače, unutar normalnog funkcioniranja i svakodnevnih obveza ne možete dopustiti – dopustite sada. Vrlo vjerojatno će vaši mališani iznenaditi, i te će igre biti kreativne, zanimljive, isplanirane, a ne destruktivne. 

9. Hiperaktivnost i zamišljenost

Jedna od glavnih odlika ADHD-a je hiperaktivnost. Pa što učiniti s tom hiperaktivnošću zatvoreni unutar 4 zida? Svaku aktivnost “začinite” fizičkim pokretom: 

  • jutarnje pranje zubiju uz čučnjeve. 
  • postavljanje stola uz dizanje prvo lijeve, pa desne noge i, naravno, pažnju da se nešto ne razbije. 

Još jedan od vrlo čestih mitova je da se ta hiperaktivnost kod ADHD-a može “istrčati”, ili “izbaciti” sportom, no onda često vidimo roditelje koji se pitaju kako njihova djeca nakon tri treninga još uvijek imaju energije za vrtiti se po krevetu sat vremena prije nego zaspe. Dakle, ta hiperaktivnost nije “samo” višak energije kako se često voli reći, to je potreba za stalnim pokretom. Taj pokret može biti minimalan, no treba ga biti. Dakle, ono što vi možete činiti je, zapravo, podsjećati dijete na taj pokret, a ne truditi se suzbiti ga. Na taj način s vremenom može doći do pozitivne hiperaktivnosti, usmjerenog pokreta, i izbjegava se ulazak u negativnu hiperaktivnost, ili destrukciju. Dijete gleda televiziju, neka ju gleda na jednoj nozi, ili skačući – mjerite mu koliko može izdržati skakajući na mjestu dok gleda seriju. Igra igrice – začinite igru tako da mora prijeći nivo igrice stojeći na jednoj nozi, ili ležeći i “vozeći bicikl”. Također, “koristite” dijete da vam doda što god treba dodati i napravite igru od toga. “Žedna sam, hoćemo vidjeti za koliko sekundi mi možeš donijeti čašu vode, bez da se prolije?” 

Jednako tako, tu je Internet. Vrijeme na Internetu iskoristite i za treninge koje ćete uskladiti s djetetovim interesima. To može biti ples, aerobic, pilates, borilačke vještine itd. Youtube je izvrstan izvor treninga koji traju od 20 do 60 minuta, pa i duže. 

S druge strane, tu je poznata “zamišljenost”, ili nedostatak fokusa. Ono pozitivno unutar ove situacije je da djetetu možete dopustiti da se njegov fokus mijenja tempom koje njemu odgovara, uz izvršavanje gore u planu dogovorenih obveza. Promatrajte (i vi i dijete) koliko je zapravo djetetu prirodno da na jednoj aktivnosti zadrži fokus bez da ga vi potičete, koje aktivnosti mu duže drže fokus, a koje kraće. Neka sjedi zamišljeno satima ako hoće ili neka započinje i 10 aktivnosti, pa ne dovrši niti jednu. Ono bitnije naučiti dijete kod započinjanja puno aktivnosti i ne dovršavanja niti jedne, tj.kod promjene fokusa je – da se započeta aktivnost kad tad mora dovršiti, a ne “treniranje” djeteta da radi jednu po jednu aktivnost. Dijete može raditi i 10 aktivnosti u isto vrijeme, malo jednu, malo drugu, no sve započeto prije ili kasnije – mora dovršiti.  

10. Roditelji – igrajte se 

Ono na što nas djeca s ADHD-om tjeraju je – svakodnevno razmišljanje izvan okvira tipičnog. Razmislite zašto inzistirate na određenom pravilu, razmislite kada ste vi zadnju puta dopustili sami sebima da vaša kreativnost dođe do izražaja, kada ste zadnji puta cijelu kupaonu zašpricali vodom iz kade i smijali se, kada ste izgradili tvrđavu, kada ste razmišljali o čudnim idejama, kada ste si dopustili da budete zaigrani. Odgoj djece s ADHD-om je zahtjevan, pun uspona i padova, no u konačnici to jesu djeca koja nas tjeraju da budemo neobičniji, kreativniji i da radimo na sebi kao pojedincima i roditeljima. 

Ukoliko vaše dijete ima povećanu anksioznost, potrebno je na ispravan način komunicirati o trenutnoj situaciji, posebice kada se i nedavni potres uzme u obzir. Obratite se dežurnim linijama za psihološku pomoć ili udrugama kako biste dobili prave informacije i saznali kako ispravno razgovarati o situaciji kroz koju svi prolazimo. Također, potražite podršku i za sebe.